“TALIS 2024 — De Staat van de Leraar: Werkdruk, Waardering en Werkomgeving in het Nederlandse Onderwijs”
Uit het Nationaal Rapport TALIS 2024 blijkt dat werkplezier onder Nederlandse leraren zeer groot is, maar dat werkstress en incidenten van verbaal geweld of agressie tegelijkertijd fors zijn toegenomen.
“Het aandeel leraren dat intimidatie of verbaal geweld als stressfactor ervaart, is meer dan verdubbeld: van 4,4 procent in 2018 naar 12 procent in 2024. In het voortgezet onderwijs liep dit zelfs op van 6 naar 15,5 procent.”
Samenvatting
In het primair onderwijs ervaart inmiddels 10% van de leraren sterke werkstress; in het voortgezet onderwijs is dat zelfs 14%. Belangrijke oorzaken zijn een blijvende hoge administratieve druk en een toename van gedragsproblemen in de klas en zorgen van ouders, waarbij vooral verbaal geweld of intimidatie door leerlingen en ouders vaker wordt genoemd als stressfactor dan in voorgaande jaren.
Daarnaast blijkt uit het onderzoek dat de werkstress mede wordt veroorzaakt door de druk om leerresultaten te leveren en door frequent veranderende eisen vanuit de overheid. Administratieve lasten, incidenten van verbaal geweld en de maatschappelijke verwachtingen leiden ertoe dat sommige leraren moeite hebben om de balans te bewaren tussen betrokkenheid en het handhaven van professionele grenzen.
Ondanks deze druk zien leraren de positieve aspecten van hun beroep nog steeds als belangrijker dan de nadelige gevolgen van werkstress. Er is echter brede consensus onder leraren en schoolleiders dat vermindering van werkdruk, effectieve aanpak van agressie en meer waardering én steun vanuit beleid noodzakelijk zijn om de kwaliteit van het onderwijs en het welzijn van onderwijspersoneel duurzaam te waarborgen.
De resultaten van Talis (Teaching and Learning International Survey) zijn hier te lezen