"Module 3"

Ouder uit zorgen over nieuwe schoolregel (PO)

In dit scenario word je als leerkracht geconfronteerd met een emotioneel geladen situatie bij de ingang van je klaslokaal. Een ouder stapt op je af met een dringende kwestie die direct jouw aandacht vraagt. Hoe je reageert in dit moment, bepaalt niet alleen de sfeer van het gesprek, maar ook hoe de ouder zich voelt in deze uitdagende situatie. Ben jij in staat om rustig te blijven en op de juiste manier te handelen?

Contact

     privacy statement

    Bekijk de volgende module

    Module 1

    Herkennen en omgaan van soorten agressie volgens de ABCD methode

    In deze theoretische module bespreken we de volgende onderwerpen:

    1. Wat is agressie?
    2. Hoe reageer je effectief op agressie?
    3. Oefenen in herkennen van verschillende soorten agressie
    4. Belang van melden van en nazorg na agressie
    5. Hoe te leren met behulp van Virtual Reality
    Module 2

    De klagende ouder (PO)

    Als leerkracht sta je voor een onverwachte situatie bij de ingang van de school. Een ouder komt op je af, duidelijk geëmotioneerd en dringend op zoek naar een gesprek. Hoe ga je hiermee om, terwijl je tegelijkertijd je klaslokaal en de lessen in gedachten hebt? Jouw reactie kan een groot verschil maken voor zowel de ouder als de leerling. Wat is de juiste aanpak in deze delicate situatie en wat doe je als ze maar blijft terugkomen

    Module 4

    Het advies gesprek (PO)

    In dit scenario heb je een belangrijk gesprek met ouders. De situatie lijkt in eerste instantie rustig, maar al snel blijkt dat de ouders zorgen hebben die ze graag willen bespreken. Hoe je dit gesprek benadert, kan het verloop van het gesprek en de uitkomst sterk beïnvloeden. Ben jij in staat om kalm te blijven en de juiste woorden te vinden om de situatie te de-escaleren?

    Module 5

    Als jullie, jij wordt (PO)

    In dit scenario stapt een ouder vol emotie op je af. Het gesprek escaleert snel, en je zult moeten bepalen hoe je kalm en professioneel blijft, terwijl je tegelijkertijd de veiligheid en het welzijn van iedereen in de gaten houdt. Ben jij in staat om de juiste keuzes te maken en de situatie onder controle te houden?

    Module 6

    Conflict tussen leerlingen (VO)

    Als docent zie je een situatie tussen leerlingen die uit de hand dreigt te lopen. Je staat voor een keuze: hoe handel je het beste om de escalatie te voorkomen en de veiligheid van de leerlingen te waarborgen? Je acties kunnen de sfeer in de klas en de verdere afloop sterk beïnvloeden. Sta jij stevig in je schoenen om dit op de juiste manier aan te pakken?

    Module 7

    Eigen veiligheid eerst (VO)

    In dit scenario word je als docent geconfronteerd met een ouder die op school verschijnt met veel emotie. Het gesprek dreigt te escaleren, en jouw reactie kan bepalend zijn voor hoe het verder verloopt. Hoe houd je het hoofd koel en zorg je ervoor dat de situatie niet uit de hand loopt? Sta jij sterk genoeg om op de juiste manier te handelen in deze intense situatie?

    Module 8

    Nazorg verlenen na een incident

    Je wordt uitgenodigd voor een gesprek met een collega die onlangs een uitdagende situatie heeft meegemaakt. Tijdens het gesprek ontdek je dat er onder de oppervlakte meer speelt dan in eerste instantie zichtbaar is. Hoe ga je om met de emoties en zorgen van je collega, en hoe zorg je ervoor dat je de juiste steun biedt? Jouw aanpak kan van groot belang zijn voor het verdere herstel.

    Module 9

    Het herkennen en omgaan met groepsgedrag - Theorie

    In dit scenario gaan we dieper in op groepsdynamiek onder jongeren.

    1. Wat speelt er tegenwoordig onder jongeren, wat beïnvloedt hun gedrag en hoe ga je hier als onderwijsprofessional constructief mee om?
    2. Hoe hanteer je de balans tussen Regel en Relatie en hoe houd je de Regie?
    3. Wat is belangrijk bij het voeren van Sanctie- en Herstelgesprekken?

    Ondersteund door praktische voorbeelden die je wellicht ook tegenkomt op school.

    Module 10

    Voeren van een sanctiegesprek met een ouder

    Een ouder heeft zich ongepast en dreigend gedragen tegen een leerkracht/ docent. De leerkracht heeft het incident gemeld.
    Als leidinggevende ga jij nu het sanctiegesprek voeren met deze ouder.
    Hoe zorg je ervoor dat je de emoties van de ouder erkent en tegelijkertijd ook de controle over het gesprek houdt?

    Module 11

    Voeren van een herstelgesprek

    In dit rollenspel staat een herstelgesprek centraal. Als leidinggevende reflecteer je samen met de ouder en docent op het incident. Je onderzoekt of de opgelegde sanctie de ouder daadwerkelijk bewust heeft gemaakt van het feit dat zijn gedrag de professionele grenzen heeft overschreden. De focus ligt op het gezamenlijk zoeken naar herstel: hoe herstellen we samen het vertrouwen en werken we aan een constructieve relatie tussen ouder en docent.

    Module 12

    Samen werken aan de meldingsbereidheid in het team

    Agressie-incidenten lang niet altijd gemeld of besproken. Redenen hiervoor zijn divers: medewerkers schamen zich soms of willen niet als ‘klager’ worden gezien, er bestaat angst voor reputatieschade of het bagatelliseren van eigen gevoelens (‘ach, het hoort erbij’).
    In deze groepsbespreking ervaren we een voorbeeld van het bespreken van incidenten. Door incidenten te delen ontstaat niet alleen bewustwording, maar ook collectieve verantwoordelijkheid voor het oplossen en voorkomen van grensoverschrijdend gedrag.